Naturhistoriska riksmuseets uppdaterade utställning om Polartrakterna känns förlegad, menar recensenten.

RECENSION
Utställning: Polartrakterna
Plats: Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm
Period: Permanent utställning, återöppnades i december 2010
Riksmuseum har sedan länge haft en permanent utställning om Polartrakterna. I december 2010 öppnades den på nytt efter en tids stängning för modernisering.

Utställningen visar främst upp en lång rad djur som lever i det kalla och krävande klimat som karaktäriserar polartrakterna. Det är sälar, sjöelefanter, pingviner, albatrosser som visas upp men också havens stora däggdjur, valarna. Riksmuseum har en imponerande samling valskelett som behållits från den tidigare utställningen och som man gärna visar upp. Men hur typiska är egentligen valarna för Polartrakterna?

Borde byggas om från grunden

Tyvärr präglar den gamla, mycket omoderna utställningen från 80-talet fortfarande kraftigt den nyöppnade utställningen även om vissa försök till modernisering gjorts. Personligen tycker jag att det är olyckligt att inte bygga om från grunden. Utställningspedagogiken och möjligheterna har utvecklats fenomenalt mycket på 25-30 år, inte minst med tillgång till ny teknik. Det är orättvist att inte låta utställningen om Polartrakterna få del av detta. Människans närvaro i Arktis och Antarktis och intresset för forskning där har också ökat markant. För två år sedan avslutades det Internationella Polaråret med över hundra internationella forskarteam inom glaciologi, oceanografi, ekologi, miljötoxikologi, atmosfärsforskning, bathymetri, mm, mm. Ingenting av denna mycket omfattande verksamhet presenteras i utställningen.

Flera svenska forskare leder eller medverkar i banbrytande projekt som inte heller alls återspeglas här. Polarländernas juridiska spänntag för att lägga under sig nya, ännu oupptäckta naturresurser präglar också vår tid. Sveriges isbrytare Oden går regelbundet i forskningens tjänst till Antarktis. Det finns så mycket att berätta om Polartrakterna, att visa upp, att förklara, att skapa fascination kring. I stället väljer riksmuseum att nödtorftigt polera upp och behålla kvar sin förlegade utställning.

Lås dörren och bygg något bra från grunden!

Betyg: 2 små Tentakler