Webbfrågan
Tror du att man kommer att hitta Higgs partikel?

56% 21% 21%
Antalet svar:60
Nästa nummer
Den 3 september

JPod
Med JPod letar Douglas Coupland efter en mening i den kaotiskt digitala reklamtillvaron, skriver Jan Sandred.
Titel: JPod
Författare: Douglas Coupland
Förlag: Norstedts (2007), 457 sidor
Jag googlade Douglas Coupland och hittade inte mindre än 16 recensioner på svenska. Den som vill veta handlingen i boken kan enkelt hitta 16 utmärkta svenska beskrivningar på nätet.

JPod är Couplands nionde bok. Hans böcker är en slags popkonst för 2000-talet i litterär form. Det är som om Spanarna i P1 gjort amatörsociologiska spaningar inom nördkulturen.

Missar djupet

Bitvis är boken oerhört bra, underhållande och nyskapande, bitvis bara ansträngande. Att läsa 28 sidor decimaler av pi är kanske kul första gången, men bara fånigt den tionde. Men å andra sidan är det en viktig del av den kultur han beskriver. Det finns en hel sektion på YouTube av personer som läser upp tusentals decimaler utantill. Det funkar på video – inte i bokform.

Intrigen burlesk, men lite platt. Coupland missar djupet, något som vidgar perspektiven – det är trots allt en generationsroman.

Träffsäker samtidsskildrare

Personligen tycker jag hans första Generation X från 1993 är bäst, av den enkla anledningen att den handlar om min (och hans) generation – den sarkastiska. Jag känner igen mig helt enkelt.

Douglas Coupland är en träffsäker och insiktsfull samtidsskildrare. Och han tillhör den sarkastiska generationen, vilket syns i språket. Han blandar e-post och mer seriös information med spam och porr, i ett slags collage som är intressant i början, men inte känns så genomtänkt. Hur som helst, för att få riktig behållning av boken tror jag att man måste vara en del av den kultur han beskriver.

Det jag speciellt gillar är att han förstår och väl beskriver spelet inom mediavärlden, som stämmer väl överens med min egen bild. Det är inte självklart vem som sätter agendan längre, eller vem som kopierar vem. Media inte bara observerar och rapporterar, utan påverkar aktivt. Reklamen är inte bara till för att övertyga köpare, utan tar samhällsansvar. Det är inte självklart vem som sätter agendan i offentliga media.

Letar mening

Douglas Coupland letar efter en mening i den kaotiskt digitala reklamtillvaron, något jag tycker är en kvalitetsstämpel. Han menar att det är en tragedi, och ironi, att de främsta tänkarna i dag bara producerar varumärken och patent, som inte för utvecklingen eller tillväxten framåt. Men ibland blir det lite väl moraliskt tillrättalagt – så där västerländskt nykristet.

OK då. Här kommer handlingen: Jpod är en svart komedi om några vilsna programmerare på ett stort spelföretag i Vancouver, som uppges vara löst baserat på tv-spelsjätten Electronic Arts. JPod är nog den bästa sedan Microslavar (Microserfs).

För att riktigt förstå, gå till http://www.jpod.info


Betyg: 4 Tentakler
2007-04-30

Du verkar inte ha den version av Adobe Flash Player som krävs!

Du kan ladda ner den här
Forskning.se